Skip to main content

Scholing alleen voor jongere medewerkers? Of toch niet?

sandra
30 oktober 2017

In de autoschadebranche kom je vaak mensen tegen die trainingen en opleidingen iets voor de jongeren vinden. Als trainer, ik ben zelf de zestig al gepasseerd, kan ik juist het tegendeel beamen. Ontwikkelingen in onze branche gaan heel snel. Om je werk goed en veilig, zowel voor de klant als voor jezelf, te kunnen blijven uitvoeren is voor iedereen scholing nodig.

Ontwikkelingen in de autotechniek

Bij mijn allereerste auto liepen slechts 2 draadjes via de A-stijl naar de voorportieren voor de zelf ingebouwde luidsprekers. Niet dat dat scheelde voor het geluid maar het stond wel heel erg stoer. Tegenwoordig zitten in alle stijlen van de portieren stekkers met een veelheid aan draden voor niet alleen de luidspreker maar allerlei andere functies. Wat te denken van camera’s in de buitenspiegel, dodehoekbewaking, airbagsensoren etc.

Ook de voorruit is allang niet meer een stukje gelaagd glas die de bestuurder moet beschermen tegen wind en regen (windshield). Door het inbouwen van verwarming- en antennesystemen en de montage van radar en camera(‘s) op de voorruit maakt de voorruit deel uit van veiligheidssystemen die er voor zorgen dat de bestuurder steeds meer ondersteuning krijgt bij het veilig door het verkeer loodsen van zijn auto.

Deze veranderingen zorgen ervoor dat reparaties aan deze voertuigen steeds complexer worden voor de schadebranche. Bij schade krijgt de schadebranche als eerste te maken met het op de juiste manier repareren van deze voertuigsystemen. Eerder nog dan hun collega’s in de garagebedrijven. Up-to-date zijn van nieuwe technieken is dus van levensbelang!

Wat betekent LED-verlichting voor mij?

In onderstaande korte films wordt duidelijk hoe complex moderne verlichtingssystemen zijn:

 

 

 

De LED verlichting is in staat om sectoren op de rijweg apart te verlichten waardoor verblinding van mede- en tegenliggers voorkomen wordt en de bestuurder altijd de beschikking heeft over maximale verlichting van zijn rijbaan. Camera’s detecteren voetgangers die door een segment in de koplamp aan te sturen kortstondig uitgelicht worden. De bestuurder wordt hierdoor gewaarschuwd en kan een mogelijke aanrijding voorkomen.

Bij een eventuele schade aan het verlichtingssysteem van een voertuig uitgerust met deze complexe systemen zal gebruikt gemaakt moeten worden van de voorschriften van de fabrikant om de correcte en juiste werking van het systeem na de reparatie te kunnen garanderen.

In onderstaande film zie je op welke manier moderne verlichtingssystemen afgesteld moeten worden:

Kortom, scholing blijven volgen is van levensbelang. Of je nu 20 of 60 bent, zolang je je vak goed wilt blijven uitoefenen, moet je weten wat je wel of juist niet moet doen om veilig te repareren.

Gerelateerde artikelen