Skip to main content

Hoe kijkt AST-trainer Waldek van Dijk aan tegen het trainingslandschap

sandra
26 oktober 2017

Hoe kijk jij aan tegen trainingslandschap?

De werkzaamheden binnen de autoschadetechniek veranderen. De complexiteit van auto’s neemt toe vanwege het naast elkaar bestaan van mechanische-, elektrische- en intelligente systemen en alle oneindige mogelijkheden die deze systemen bieden. De systemen in de auto zijn tegenwoordig zo geavanceerd dat ze taken van de bestuurder kunnen overnemen. Systemen in de auto denken steeds meer met de bestuurder mee of nemen zelfs taken van de bestuurder over.

De voorspelde toename van elektronische systemen in auto’s is uitgekomen. De elektronische voertuigsystemen vertegenwoordigen een zeer hoger aandeel van de waarde van de auto. De communicatie tussen componenten in een auto is verder toegenomen. Communicatienetwerken zoals CAN, Flexray en LIN zijn doorontwikkeld en betrouwbaarder geworden waardoor er zich weinig problemen zoals uitval, op dit vlak voordoen voor de werkplaats. Er gaat echter wel meer reparatietijd zitten in het schadeherstel van auto’s met elektronische systemen.

Waldek aan het werk

Dat de schadebranche volop in beweging is bekend. Echter is nog onduidelijk welke veranderingen invloed hebben op ons werk. Zal er toename van elektronische storingen zijn? Nog meer auto’s met ADAS? En hoe ga je om met de veranderende consument?

Het stellen van (schade) diagnoses wordt steeds belangrijker. Vanwege de complexiteit schat ik in dat dit steeds meer verschuift naar een Diagnose Specialist. Het stellen van een goede diagnose verkort de tijd die besteed wordt aan de reparatie. Hiervoor zullen we meer procesgericht en systematisch te werk moeten gaan. Ook is het van groot belang dat je continu kennis ontwikkelt.

Hoe zie je de toekomst van trainingen?

Door de continu veranderende technologieën en verschuivingen van kennis en kunde is een ander onderwijsmodel noodzakelijk. Om in te spelen op de behoeftes werken we met korte modules met elk verschillende onderwerpen, zogeheten workshops. De inspanning voor het volgen van een workshop is intensiever maar korter dan die van een cursus. De workshops zijn accuraat, de onderwerpen zijn interessant en de lesmethode is uitdagend (probleemsturing). Bovendien zijn de leerstijlen en de niveaus van de opdrachten afgestemd op de behoefte van de cursist.

Het uitgangspunt van onze bootcamps is probleemgestuurd opleiden. Dit houdt in dat je in tweetallen zelfstandig werkt aan het oplossen van de problemen uit je vakgebied. Hierbij word je ondersteund, begeleid en vooral gecoacht door gekwalificeerde en ervaren trainers.

Voor wie is de bootcamp bedoeld en waarom zou je daar naar toe moeten gaan?

Ben jij de persoon die met technische schades te maken heeft en deze wil begrijpen? Herken je de veranderingen binnen jou vakgebied? Je hebt dringend behoefte aan kennis en vaardigheden over specifieke onderwerpen?

Dan is het volgen van bootcamps cruciaal voor het met plezier en vakkundig uitoefenen van je functie.

Waldek, wat doe je in je vrije tijd?

In mijn vrije tijd ben ik regelmatig te vinden in een werkplaats of op een circuit waar ik in clubverband met raceauto’s bezig ben. Met mijn Lotus doe ik het liefst aan slalomwedstrijden. Op dit moment heeft de auto de nodige aandacht nodig. Naast de nodige carrosseriereparaties krijgt de auto een zelf getunede motor met natuurlijk meer vermogen, want dat is er nooit genoeg.

Naast mijn passie voor sportauto’s fascineert de techniek achter het garen van vlees en vis mij enorm. Ik ontwerp zelf grills die ook geschikt moeten zijn voor indirect garen en roken.

AST-trainer Waldek klust in zijn vrije tijd graag aan zijn Lotus

Gerelateerde artikelen