Skip to main content

Coxx bouwt lichte chassis met lage instap en hoog laadvermogen

sandra
26 februari 2018

Chauffeurs met rijbewijs C zijn schaars, terwijl de distributievraag juist toeneemt. Het 100-jarige bedrijf Coxx Mobile Systems uit Rijen bedacht een creatieve oplossing. “Wij bouwen chassis met een lage instap, een laag eigen gewicht en daardoor een hoog laadvermogen”, vertelt directeur Robert Cox enthousiast. “Onze ruime voertuigen bieden het maximum laadvermogen binnen rijbewijs B. Bovendien mag je er de hele dag de binnenstad mee in. We hebben de wagens zelfs elektrisch beschikbaar, dus klaar voor de toekomst!”

Eén van de grootste voordelen is het kunnen laden en lossen vanaf de grond. “Onze chassis zijn de laagste en lichtste in hun klasse. Dit is mogelijk doordat we hoogwaardig staal gebruiken. Dat is veel sterker dan conventioneel staal. Hierdoor behalen we met dunnere componenten toch een sterkere en stijvere constructie. Door per rit meer te kunnen vervoeren is de investering snel terugverdiend.”

ARBO
Een lagevloer chassis van Coxx bevindt zich op 41 cm vloerhoogte. “Met een oploopklep of rijplaten rol je de meeste lading al zo de wagen in. En dan is er ook nog de LiftBoxx, waarbij de laadvloer geheel tot op de grond zakt. In het kader van de ARBO-wetgeving is dit perfect. Je hoeft niet meer de auto in- en uit te klimmen met dozen in je hand. Ook boven je macht tillen is verleden tijd. Bovendien gebeuren er regelmatig ongelukken met een standaard laadklep, die we met onze LiftBoxx eenvoudig voorkomen.”

Een ander voordeel is, dat de wagens onder de 3,5 ton blijven qua gewicht. “Je hoeft dan geen tol te betalen wanneer je in België rijdt.” De Belgische kilometerheffing voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton werd op 1 april 2016 ingevoerd. In 2017 is op die manier 676 miljoen Euro aan extra transportbelasting binnengehaald. “Je moet dus een flink volume hebben om de vrachtwagen boven de 3,5 ton rendabel te krijgen, of kiezen voor een lichtgewicht oplossing voor rijbewijs B.”

100 jaar
Het bedrijf Coxx bestaat ruim 100 jaar. Robert is de vierde generatie. “We zijn begonnen als een wielenfabriek voor boerenkarren. Na vele automotive innovaties maken we nu chassis voor twee type voertuigen. De grootste innovaties zijn bedacht door mijn vader; een uitvinder pur sang. De modulaire toepassing van het hoogwaardig lichtgewicht staal komt ook nog uit zijn koker.” Robert Coxx

Coxx krijgt de auto’s aangeleverd als een voorwiel aangedreven chassiscabine. “Die zagen we letterlijk af achter de cabine”, licht Robert toe. Wij bouwen vervolgens een spiksplinternieuw chassis, dat volledig modulair is opgebouwd. Net als Meccano. De Nederlandse markt vraagt normaal gesproken om luchtvering onder onze chassis. Vorig jaar hebben we echter een economy line product ontwikkeld, gedreven door een sterke marktvraag uit Engeland. Hierbij plaatsen we de originele vering, die we van zo’n cabine krijgen meegeleverd, terug onder het nieuwe chassis. Hierdoor halen we een behoorlijke kostencomponent én een stuk arbeid weg.”

De onderdelen van het chassis zijn allemaal door henzelf ontwikkeld. “Er zitten vernuftige sterkteberekeningen in, zoals de verbindingen en gaten in het materiaal. Wij zetten het hier zelf in elkaar, afhankelijk van wat de klant wil: moet het vier meter lang zijn, vijf of zes? We hebben vier verschillende breedtes, afhankelijk van wat er op komt: een paardenwagen, een distributiewagen, een camper, een foodtruck. Er zijn heel veel mogelijkheden.”

Carrosseriebouwers
De opbouw doet Coxx niet zelf. Daarvoor werken ze samen met een groot aantal carrosseriebouwers. “Wij specialiseren ons echt in het onderstel”, knikt Robert. “Onze werkwijze komt dicht in de buurt van de QRM-methode (Quick Response Manufacturing). Alle onderdelen worden in serie geproduceerd en liggen hier op voorraad. In principe kunnen we binnen een week het hele onderstel klaar hebben."

Created

Gerelateerde artikelen