Skip to main content

Supersnel leveren dankzij QRM

sandra
12 maart 2018

Zonder QRM was Wagenbouw Hapert er niet meer geweest, vertelt directeur Ad Keeris. Dankzij de invoering van Quick Response Manufacturing is de doorlooptijd van klantorder tot uitlevering twee dagen. Voor die tijd was dat twaalf weken. Dit omvat het gehele productieproces van aanhangwagens; van lassen tot en met de eindmontage en het transport.

Hapert Wagenbouw is opgericht in 1966 als producent van aanhangwagens. De producten waren bijna maatwerk. Begin deze eeuw raakte het bedrijf echter achterop, omdat ze in de hoek van de speciaalbouwers werden gedreven. Door het veel te brede assortiment waren de levertijden lang en slibde de fabriek dicht. Overal lagen tussenvoorraden. Binnen het bedrijf waren bovendien twintig ‘bedrijfjes’ actief, die vijf à zes aanhangwagens onderhanden namen en allemaal hun eigen ding deden. Hoewel de winstgevendheid goed was, voelde de bedrijfsleiding zich toch genoodzaakt te veranderen. Het doel: een breed assortiment en supersnel kunnen leveren.

Veranderingstraject
In 2004 maakte het bedrijf kennis met QRM. Sindsdien is er veel veranderd. Het veranderingstraject begon met metingen: gemiddeld werden op dat moment per dag 18 aanhangwagens geproduceerd. Vervolgens werd de eerste target gezet: 30 aanhangwagens per dag. En dat lukte. “De QRM-methode werkt, maar iedereen moet meedoen”, vertelt een QRM- expert. “De ondernemer moet durven ondernemen en alle medewerkers moeten mee in de gedachte anders te gaan werken.” De veranderingsbereidheid bij dit bedrijf was groot; medewerkers droegen zelf ideeën aan, gestimuleerd door de bedrijfsleiding.

Waar het bij QRM vooral om gaat, is goed in beeld brengen waar de verliezen zich bevinden. Een boutje vastdraaien is toegevoegde waarde, een boutje zoeken en ophalen is verloren tijd. Bij Wagenbouw Hapert zijn via diverse deelprojecten alle processtappen geoptimaliseerd. Op die manier is de doorlooptijd sterk verkort. De medewerkers hebben bovendien zelf hulpmiddelen ontwikkeld om hun werk gemakkelijker te maken. De capaciteit van de assemblagehal is op dit moment 60 aanhangwagens per dag, met voldoende ruimte om verder op te schalen.

Grote stappen
Na de assemblage zijn bij Wagenbouw Hapert grote stappen gemaakt in de lasserij. Via drie generaties lasrobots is het bedrijf naar een compleet nieuwe lasinstallatie gegaan. Hierin worden de chassis volledig automatisch gelast. De aanhangers zijn hiervoor herontworpen. Het transport is ook aangepakt. Het bedrijf deed dat lange tijd zelf met vijf vrachtwagens en eigen chauffeurs die allemaal op hetzelfde tijdstip wilden laden. Nu brengt een transporteur de aanhangwagens naar de dealers en komen de vrachtauto’s verspreid over de dag in Hapert laden.

Toeleveranciers zijn eveneens meegenomen in het QRM-proces. Er wordt nu gewerkt met  een forecast: na de bestelling hebben de toeleveranciers tien dagen om te leveren. Zelf houdt Wagenbouw Hapert een veiligheidsvoorraad aan om eventuele verstoringen te kunnen overbruggen. Dealers worden sinds de invoering van QRM steeds meer partners (qualified dealers), die rechtstreeks het productieapparaat kunnen aansturen.

Wagenbouw Hapert is dankzij QRM omgebouwd van een productgerichte naar een procesgerichte organisatie. Directeur Keeris is er blij mee: “Toen we ermee begonnen was de noodzaak er niet om het te doen, maar door de crisis zouden we ooit gedwongen zijn deze stappen te nemen.” De bedrijfsleiding is er inmiddels achter dat QRM besmettelijk is. “Als je er eenmaal mee begint, dan blijf je kijken of er nog ergens winst te behalen is. Verbeteren is altijd mogelijk, dat houdt nooit op.” (Bron: Metaalnieuws).

Created

Gerelateerde artikelen