Skip to main content

Pick-up truck met capsule; maatwerkoplossing voor mobiele ondernemer

sandra
25 januari 2018

Je ziet ze soms rijden op de Nederlandse snelwegen: enorme pick-up trucks, zoals de Dodge RAM 1500, Toyota Hi-Lux of Nissan Titan. In Canada zijn ze niet meer weg te denken. Zelfs in de binnenstad van Vancouver rijden enorme pick-ups rond. Ze zijn onder meer populair bij loodgieters, elektriciens en hoveniers. 

Wyn, eigenaar van The Beautified Home in North Vancouver, heeft onlangs een capsule op zijn pick-up truck laten bouwen. Zijn bedrijf houdt zich onder andere bezig met de renovatie van woningen. Hij rijdt rond in een Ford Super Duty F350, een van de grootste pick-ups die er bestaan. Het laadgedeelte is bijna 2,5 meter lang. Hij koos tevens voor de grootste capsule, de V375. “Ik heb zoveel gereedschap nodig voor mijn werk, dat ik liever wat ruimte over heb dan tekort kom”,  licht hij toe.

Innovatieve oplossingen
De capsule komt niet helemaal tot aan de voorruit, omdat zijn truck een langere cabine heeft met extra zitplaatsen dan doorsnee pick-ups. “De capsule lijkt dus korter, maar is het niet.” De capsule is gemaakt van lichtgewicht glasvezel. “Ik heb voor het merk Maranda gekozen omdat hun capsule veel minder weegt dan de originele Space Cab. Dat scheelt aanzienlijk in benzineverbruik.”

De capsule is op de truck geplaatst door het bedrijf Sterling Fleet Outfitters in Surrey, Canada (link: www.sterlingfleetoutfitters.com). In het bedrijf werken 24 mensen. “Wij begrijpen wat mobiele professionals nodig hebben”, meldt Sterling. “Wij bieden innovatieve oplossingen om de productiviteit van hun bedrijf te verhogen. Elke mobiele ondernemer heeft unieke wensen. Daarom ontwerpen we zelf en verzorgen wij maatwerk oplossingen.”

Buizensysteem
De bevestiging van de capsule op de pick-up duurt slechts 30 minuten (zie video). Daarna begint het maatwerk. “Ik kon kiezen uit vele mogelijkheden voor zowel de binnen- als de buitenkant”, vertelt Wyn. “Aan de buitenkant is bijvoorbeeld een buizensysteem aangebracht. Dat zijn drie holle buizen die aan de voor- en achterkant op slot kunnen. Daar kan ik bijvoorbeeld pijpen in leggen voor loodgieter werkzaamheden.” Aan de bestuurderskant zijn haken bevestigd, waaraan een ladder kan worden gehangen. Bovenop de capsule is een dakrek aangebracht. Dat is geen standaard oplossing. “Je ziet ze meestal op busjes, maar dat maakt mij niets uit. Als het maar werkt.”

Om bij het dakrek te kunnen komen, moest door Sterling opnieuw een oplossing worden verzonnen. “Er is een vaste ladder aan de achterdeur gemonteerd. Dat is echt maatwerk, want er is zelfs naar de fabrikant van de capsule gebeld of de deur het gewicht van de ladder met een persoon wel kan dragen. Dat is gelukkig geen probleem.”

Werktafeltje
Aan de binnenkant van de capsule zijn planken aangebracht. “Normaal gesproken heb je standaardmaten. Je kunt ook alles op maat laten maken, maar dan wordt het uiteraard duurder. In dit geval is een deel maatwerk en een deel is standaard. Er is bijvoorbeeld een klein werktafeltje gemaakt en er is licht aangebracht. De werkzaamheden hebben ongeveer een volledige werkdag in beslag genomen.”

Wyn heeft voor de optie gekozen de capsule van de truck af te kunnen halen. “Ik heb er dus Camper Jacks bij gekocht. Grote bedrijven laten de capsule constant op de truck. Ik kan hem nu op stelten zetten. Je maakt de bouten los en rijdt er onder vandaan. Dan kan ik de truck voor andere doeleinden gebruiken.”

Wyn is blij met zijn ‘mobile workshop’. “Ik kan er niet alleen veel gereedschap in kwijt, maar ik kan hem ook gebruiken als magazijn.” De binnenruimte is bijna 2 meter hoog en circa 1.20 meter breed. Dat heeft veel voordelen. “Ik kan hier dus gewoon in staan. Het is heel fijn dat ik niet meer constant moet bukken en mijn hoofd en rug bezeer. Doordat er een werkbankje is gemonteerd kan ik hier zelfs in werken.”

Created

Gerelateerde artikelen